tisdag 6 juli 2010

Profilen: Kristoffer Sahlin

Kristoffer Sahlin är verkligen en unik person; han är en grym poppare men även en sjukt glad pluggis som precis blivit antagen som forskarstuderande på KTH. Coolt, vi gillar sällsynta kombinationer! Vi inspirerades av hans positiva inställning och hans motto som verkar vara att om man tränar hårt så blir man bra på vad man än vill göra, något alla borde ta till sig. Vi fick chansen att intervjua Kristoffer på ”hemmaplan”; på dansverksamheten Megashop på LAVA där alla kan dansa gratis och lära sig av dansarna på plats.

Beskriv dig själv, vem är du?
Jag heter Kristoffer Sahlin och jag ser mig själv som en glad person som gillar intellektuell stimulans, gillar att plugga konstigt nog, träffa vänner och såklart att dansa.

Hur har du lärt dig att dansa och när började du med det?
Jag började för ungefär två år sedan… lite mer än två år sedan. Jag kollade på massa dansklipp på Youtube och då blev jag inspirerad, så då började jag själv i min källare och kollade på utbildningsvideor och sådant på Internet. Det var så jag började men sen började jag ta dansklasser inne i Stockholm.

Tror du att vem som helst kan lära sig att dansa?
Ja! För jag är absolut ingen talang, det har tagit lång tid för mig att lära mig. Alltså att dansa popping och att bli bra på popping är 90 procent slit och träning och 10 procent talang, så vem som helst kan bli bra.

Det går bra för dig även i skolan, vad ska du göra i höst?
Ja precis, jag har blivit antagen till forskarstuderande på KTH på deras beräkningsbiologi heter det, deras enhet där, typ dataenheten på KTH.

Du lär ju vara ganska unik, det finns nog inte så många forskarstuderande som poppar på KTH? Hur känns det?
Det känns bra, jag har min unika kombination (skratt). Jag tror att… egenskapen som jag glömde säga när jag skulle beskriva mig själv är att jag har en sjuk egenskap av att vara lite ”autistisk” typ … eller nej men när jag går in för en sak så går jag in i det till 100 procent; därför har jag pluggat hårt - jag är inget geni men jag bara gillar att plugga och jag har ganska lätt för matte, så därför har det blivit så. Och samma sak med dansen, jag kan stå två timmar och träna på att poppa såhär (visar en liten rörelse) och det är inte alla som har den egenskapen, de gillar mer att bara dansa och man måste slita och träna för att bli bra på något…

Man skulle kunna säga att för dig stämmer det verkligen in det här med att ”träning ger resultat”?
Ja, till 100 procent!

Berätta lite om verksamheten här på LAVA, hur fungerar den?
Popshop, eller Megashop som det heter nu, är en verksamhet som LAVA har hand om och LAVA är typ ungdomsenheten på Kulturhuset, tror jag. Folk kan komma och dansa gratis på Kulturhuset, och det är inne på det här med ”each one teach one”, alltså att alla kan lära ut till varandra och det finns folk där inne som är bra på breaking, popping, locking, och man kan lära av varandra. Det är typ det bästa som har hänt Sverige - i dansväg! Det är så många som har börjat med dansen just här, kanske bara kommit hit först för att kolla på och sen börjat.

Hur känns det när du dansar och kan du dansa i alla humör? Ja det känns… det frigör endorfiner. Det låter lite sjukt, men det känns lite som att få en liten dos av en drog som gör en uppåt. Jag har, som alla andra, gått ut och druckit och varit full på krogar och haft halvkul men bara att gå ut och dansa till exempel, det frigör en sorts, om det nu är endorfiner, som gör att man blir social, glad och pratglad. Det är en sorts drog och jag är typ beroende av det nu.

Några kloka ord på vägen till någon som vill bli som dig?
Om man vill bli som mig så ska man träna hårt på vad man än gör. Gå in för det då blir man bra – i alla fall när det gäller dans och matte och allt annat.


Vi önskar Kristoffer all lycka till, både med dansen och pluggandet! Inom kort kommer ett videoinlägg upp där Kristoffer visar sina moves på dansgolvet!

3 kommentarer: