tisdag 13 juli 2010

Cool bror


Det är inte många som åker till snöiga berg mitt i sommaren, men min bror gör det. Han har nyss kommit hem från en tiodagars glaciärvandring i Seattle i USA. Helt sjukt tycker jag, men han gillar sånt. Det hela var en kurs i bergsklättring som anordnades av amerikanska Cascade Glacier School.
Vad gjorde ni exakt?

Första dagen gick åt till att skaffa utrustning, saker såsom kläder (varma och vindtåliga) solglasögon, skor, hjälm, tält, vandringsstavar, isyxa, vantar, solkräm, stegjärn* , rep, sele, mat, och andra diverse klättringsprylar. Sedan bar det av uppför berget som heter Mount Rainier. Vi fick träna på att glida ner för snöbackar så man kunde rädda sig och bromsa fallet om något skulle hända, annat säkerhetstänk om hur man går på glaciärer samt hur man kopplar upp sig i replag och hanterar rep. Vi fick också öva på att fira ner varandra nerför branta sluttningar. Sedan vandrade vi i totalt fem dagar och övernattade i tält i snön och vi befann oss på en bit över 3000 meter över havet.

Vad var bäst?
Allt jag fick lära mig, upplevelsen som helhet och utsikten såklart!

Vad var svårast?
Det var väldigt kallt på nätterna och man kan lätt må dåligt pga annorlunda syrehalt och om man äter eller dricker för lite. Det var en kille, inte från våran grupp, som försvann uppe på berget samtidigt som vi var där. Så vi såg en helikopter som letade efter honom sista dagen, sånt är förstås inte särskilt roligt.

Min hardcore bror är hemma nu och är inte helt kry efter denna pers men är helt klart nöjd över äventyret, så för er som tycker att detta verkar spännande kan kolla in www.summitclimb.com
Kursen var helt gratis, förutom utrustning och flygbiljett och är öppen för alla nationaliteter!


*för er som har lika dålig klättringsvokabulär som jag: stegjärn är järnprylar man fäster på skorna för bättre fäste

Tilläggas kan att han garanterat är brunare än jag :)

/Linnéa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar