torsdag 19 augusti 2010

Tips: Centre Pompidou


Verkar som att Yasmin inte vet vad Centre Pompidou är för någonting så tänkte ägna ett inlägg åt att belysa detta underbara ställe! Jag älskar modern konst så det tog inte många dagar innan stegen styrdes till den konstiga byggnaden (ser ut typ som ett oljeraffinaderi) som ligger mitt i Paris. Konstmuseet svek verkligen inte förhoppningarna, även fast jag bara hann se en av de fem utställningarna som pågår just nu. Den hette Elles, och var tillägnad bara kvinnliga artister som blivit bortglömda bland alla andra konstnärer, eller som uttryckt feminism och kvinnlighet.
Intressant, häftigt och inspirerande! Alla ordinarie utställningar är gratis (nästan alla museer i hela Paris för den delen) för alla européer under 25, så passa på! Jag lovar att man blir berörd.


Rött är kvinnans färg
Min favorit var en film som fångat hur människor och djur beter sig under ett tropiskt regn.
Den här mannen målade på marken utanför muséet

Hittade en intressant artikel i SvD där man jämfört just den här utställningen på Pompidou med Moderna Museet. Läs den här.

/Linnéa

1 kommentar:

  1. Jag vill också gå och vara kulturell och bli berörd! /Yasmin

    SvaraRadera