torsdag 5 augusti 2010

Père Lachaise


Vi börjar se formen på någon slags vardag här nere i Paris. Medan jag går i skolan på förmiddagen så går David i kyrkor eller utför hushållssysslor och eftermiddagen ägnas åt att pricka av något på attgöraiparis-listan. Idag blev eftermiddagsaktiviteten ett besök till den stora (och då menar jag stor i alla dimensioner; area (43 hektar), stenar och personer) kyrkogården Père Lachaise där diverse kändisar ligger begravda. Jag tror att det var första gången någonsin som jag kunde briljera med mina kändis-kunskaper, man kan nog säga att provet i fransk litteraturhistoria har visat sig ge något trots allt. Vi såg gravar till bland annat Èdit Piaf, Marcel Proust, Gauillaume Appolinaire, Oscar Wilde och Jim Morrison, fett coolt! Vi bor fem minuters promenadväg från detta mystiska ställe, och att det var väldigt lätt att gå vilse (ja man behövde en karta) bland alla spruckna kors och gotiska statyer gjorde inte det hela mindre creepy. Tacka vet jag amerikanska turister som lättar upp stämningen.



/Linnéa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar