måndag 10 maj 2010

Inspirationsaktivitet: Möt andra kulturer!

Vad: Grekisk-serbiskt dop
Var: I Skåne

I helgen har jag tagit del av två kulturer som är ganska obekanta för mig sen tidigare. Jag hände i Skåne i helgen för att gå på dop. Ett dop i en grekisk ortodox kyrka var väldigt olikt de dop jag varit på och det var sjukt intressant att se prästen smörja in barnet med olja på bland annat fötter, händer och öron, gå runt salen med rökelse och klippa av en lock av barnets hår. Efterföljande mottagning bjöd på jättegod mat, ringdanser a lá serbisk och grekisk style och glada människor. Har alltid velat ha ringdansande, servettviftande, "opa opa!" skrikande, stampande i golvet- människor i släkten så man kan väl säga att jag nått halvvägs iaf ;)

Grekerna (aka the "Stavros") dansar runt en vodka-flaska, skönt folk :)Serberna (aka the "Igors") dansar med världens energi i sina ringdanser

/Yasmin

1 kommentar:

  1. Det bör tilläggas att serbiska ringdanser ökar i farten med ökad alkoholintag. Helgen var en mjuk introduktion för nybörjare, på dop ska man ändå vara någorlunda proper =)
    Vid nästa tillfälle så är du med på dansgolvet och "opa-opa":r med oss ;)

    SvaraRadera