söndag 11 april 2010

Profilen: Soraya Amrani!

Dags för första inlägget om personer vi inspireras av! Först ut är pinglan Soraya Amrani som vi gick gymnasiet med och som direkt efter studenten tog sitt pick och pack och sina toppbetyg och började plugga internationella relationer i Bryssel. COOL TJEJ. Eftersom jag blev kallad Soraya av alla våra gymnasielärare som inte kunde skilja oss åt under tre år kanske jag kan få lite av hennes coolhetsfaktor?

Namn: Soraya Armani
Ålder: 22
Bor: Bryssel, Belgien
Sysselsättning: Pluggar internationella relationer

Hej Soraya! Vem är du?
Jag heter Soraya Amrani, jag är en väldigt öppen och spontan människa som älskar min familj och mina vänner och skulle göra allt för dem... Mina intressen i livet är baserade pa njutning, allt som leder till att leva livet utan att vara förutsägbart är min passion. Jag älskar att resa, shoppa, gå ut, party, ha kul med vänner och familj och jag älskar att möta nytt folk och upptäcka nya saker och platser!
Jag talar 4 språk; svenska, engelska, franska och arabiska och pluggar för tillfället i Bryssel, Belgien.

Varför valde du just Bryssel?
Jag valde Bryssel för att det är hjärtat av Europa där alla politiska institutioner finns (EU-kommissionen, parlamentet) och för att jag ville studera internationella relationer, vilket jag gör nu, jag avslutar precis min Master .

Hur gick det att komma in på utbildningen? Fördelar och nackdelar med att plugga utomlands?
Det var inte svårt att ta sig hit och csn stödet var bra men hittills har bachelor utbildningen och master bildningen varit extremt dyr och nackdelen är att mycket av min framtida lön kommer att gå till att betala tillbaka lånet men jag skulle aldrig ha ändrat det här för något i världen. Härifrån har jag kunnat resa runt lite överallt plus att jag har lärt mig såå mycket och mött så många nya människor som jag kommer ha kontakt med från hela världen eftersom båda skolorna som jag gått i haft folk från hela världen! Dessutom var det förutsägbart för mig att stanna kvar i Sverige, jag var tvungen att komma bort och det ångrar jag inte alls!

Vad har du för framtidsplaner?
I framtiden skulle jag vilja göra en concours för att kunna jobba för kommissionen. Just nu har jag sökt jobb till olika research centers som jobbar för kommissionen för att senare kunna jobba för själva kommissionen eller parlamentet. År 2008, praktiserade jag för den cypriotiska delegationen i EU parlamentet - det var jättekul och vilka öppna underbara människor!

Tips till folk som vill följa i dina fotspår?
Tips skulle vara att våga våga våga!!!! VÅGA GE SIG IVÄG, VÅGA PRATA FÖR ATT LÄRA SIG NYA SPRÅK, t.o.m. när man gör misstag så lär man sig från dem. Våga ta kontakt med nya människor och våga att ta tag i sig själv och bryta rutinen från det förutsägbara livet där hemma :-)



Kloka ord från en klok kvinna. Tack Soraya!
/Yasmin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar